Sortowanie
Źródło opisu
Katalog centralny
(13)
Forma i typ
Książki
(13)
Publikacje naukowe
(6)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(2)
Publikacje popularnonaukowe
(1)
Dostępność
dostępne
(11)
tylko na miejscu
(2)
Placówka
Wypożyczalnia Główna
(10)
Czytelnia BG
(2)
Biblioteka Muzyczna
(1)
Autor
Hendrykowski Marek (1948- )
(5)
Hendrykowska Małgorzata (1952- )
(3)
Bucknall-Hołyńska Justyna
(1)
Czaja Justyna
(1)
Dabert Dobrochna
(1)
Fiłonowicz Adrianna
(1)
Pomostowski Piotr (1986- )
(1)
Rok wydania
2020 - 2024
(1)
2010 - 2019
(10)
2000 - 2009
(2)
Okres powstania dzieła
2001-
(8)
1901-2000
(1)
1945-1989
(1)
1989-2000
(1)
Kraj wydania
Polska
(11)
Język
polski
(7)
Przynależność kulturowa
Literatura polska
(1)
Temat
Film polski
(3)
Film
(2)
Bajki i baśnie
(1)
Film a przemoc
(1)
Film amerykański
(1)
Film dokumentalny polski
(1)
Film fabularny
(1)
Film krótkometrażowy
(1)
Filmoznawcy
(1)
Hłasko, Marek (1934-1969)
(1)
Ideologia
(1)
Komunikacja interpersonalna
(1)
Krytycy filmowi
(1)
Kultura
(1)
Kultura audiowizualna - socjologia
(1)
Kultura popularna
(1)
Literatura
(1)
Literatura polska
(1)
Literaturoznawcy
(1)
Malarstwo (sztuka)
(1)
Muzyka
(1)
Muzyka filmowa
(1)
PRL
(1)
Polański, Roman (1933- )
(1)
Polityka historyczna
(1)
Polityka kulturalna
(1)
Powstanie warszawskie (1944)
(1)
Programy telewizyjne a przemoc
(1)
Proksemika
(1)
Przemoc - socjologia
(1)
Przestrzeń
(1)
Reżyserzy polscy
(1)
Scenariusz filmowy
(1)
Science fiction
(1)
Spielberg, Steven (1946- )
(1)
Tematy i motywy
(1)
Werner, Andrzej (1940- )
(1)
Temat: dzieło
A.I.: Artificial Intelligence (film)
(1)
Temat: czas
2001-
(9)
1901-2000
(8)
1945-1989
(5)
1989-2000
(5)
1901-
(2)
Temat: miejsce
Polska
(2)
Gatunek
Film polski
(3)
Opracowanie
(3)
Esej
(2)
Monografia
(2)
Analiza i interpretacja
(1)
Antologia
(1)
Film dokumentalny polski
(1)
Księga pamiątkowa
(1)
Literatura polska
(1)
Praca zbiorowa
(1)
Dziedzina i ujęcie
Historia
(7)
Kultura i sztuka
(7)
Etnologia i antropologia kulturowa
(1)
Filozofia i etyka
(1)
Literaturoznawstwo
(1)
13 wyników Filtruj
Książka
W koszyku
(Seria Filmoznawstwo, ISSN 1642-8595 ; nr 15)
Bibliogr., filmogr. s. 190-212. Indeks.
Finansowanie: Uniwersytet Szczeciński.
Streszcz. ang.
Monografia składa się z trzech części. Pierwsza przedstawia życie i legendę Marka Hłaski, a szczególnie te fakty i opinie, które dotyczą filmu i sytuują autora Pięknych dwudziestoletnich w pozycji pierwszego tak osobliwego pisarza pokolenia’56, a przy tym pasjonata kina, autora dialogów i scenarzysty. Literacki temperament twórcy oraz miłość do kina sprawiły, że najbliżej mu było do tworzenia scenariuszy. Na ich podstawie powstały znane adaptacje jego prozy. Analiza zrealizowanych w Polsce fabuł i etiud znalazła się w drugiej części książki. Trzecia i ostatnia dotyczy legendy i filmowego portretu Marka Hłaski, opartego na filmach dokumentalnych poświęconych pisarzowi. Skonfrontowany on został z opowieściami i anegdotami krążącymi niezmiennie wokół ciągle jeszcze żywej legendy. Legendy młodego utalentowanego buntownika, prowadzącego bujne i tragiczne w swej wymowie życie i pisarza, który zdołał zaistnieć w historii polskiej kinematografii.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 339539 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Seria Filmoznawcza / Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, ISSN 1642-8595 ; nr 25)
Bibliografia, netografia, filmografia na stronach 385-408.
Publikacja sfinansowana przez Rektora Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu oraz Wydział Filologii Polskiej i Klasycznej UAM
Streszczenie w języku angielskim.
Książka koncentruje się na charakterystyce zmian zachodzących w przedstawianiu tematyki powstańczej zarówno w okresie PRL-u, jak i po przełomie ustrojowym, wpływach uwarunkowań politycznych, kulturowych, technologicznych na filmowy obraz powstania warszawskiego. Specyfika tematu sprawia bowiem, że analizowane filmy nierzadko więcej niż o samym wydarzeniu historycznym, do którego się odwołują, mówią o czasie, w którym zostały zrealizowane.
W społecznej świadomości powstanie warszawskie funkcjonuje w dużej mierze jako mit heroiczno-martyrologiczny - zespół określonych symboli, sensów i znaczeń przypisywanych temu wydarzeniu. Kino o tematyce powstańczej z jednej strony sytuuje się wobec mitu powstania, stworzonego przez zbiorową wyobraźnię i utrwalanego w społecznej świadomości kolejnych pokoleń Polaków, mitu w określony, zmienny historycznie sposób podlegającego presji, modyfikacjom na skutek zewnętrznych uwarunkowań politycznych i kulturalnych. Z drugiej strony, ze względu na mitotwórczy charakter filmu jako medium, kino samo w jakimś stopniu kreuje ów mit, tworzy społeczne wyobrażenie faktu historycznego, często symbolizując i metaforyzując jego przedstawienia.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 350081 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Seria Filmoznawcza / Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, ISSN 1642-8595 ; nr 3.)
Bibliogr. Indeksy.
Streszcz. ang.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 278455 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Seria Filmoznawcza / Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, ISSN 1642-8595 ; nr 26)
Bibliografia na stronach 114-116. Indeks.
Streszczenie w języku angielskim.
Książka zawiera analizę tytułowego filmu Spielberga pod kątem występowania w nim struktur i motywów baśniowych oraz pełnionych przez nie funkcji. Autorka stawia tezę, że przynależność filmu „A.I. Sztuczna Inteligencja” do gatunku science fiction nierozłącznie wiąże go ze światem baśni. Dzieło charakteryzuje się wyjątkową świadomością związku koneksji gatunkowych fantastyki naukowej z baśnią, do której regularnie odwołują się twórcy omawianego obrazu. [...] analiza filmu podzielona została na dwie części. Wpierw opisane zostały wydarzenia poprzedzające wypędzenie głównego bohatera z domu - w rozdziale drugim, a w trzecim omówiono przygody w czasie wyprawy protagonisty. Autorka przedstawiając zagadnienia związane z obecnością struktur i motywów baśniowych oraz pełnionych przez nie funkcji, główny nacisk położyła na rytuał inicjacyjny, który staje się udziałem głównego bohatera, a także omówiła powracające toposy wzbogacające wymowę filmu. Na koniec stara się odpowiedzieć na pytania: jaką funkcję pełni baśniowość w filmie „A.I. Sztuczna inteligencja” oraz co z poetyki baśni przedostało się do kina science fiction?
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 354223 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Seria Filmoznawcza / Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, ISSN 1642-8595 ; nr 13)
Bibliogr. s. 643-[659]. Indeks.
Streszcz. ang.
Autorskie opracowanie Małgorzaty Hendrykowskiej przedstawia wielkie bogactwo polskiego filmu niefikcjonalnego pierwszej połowy XX wieku w kontekście społecznym i politycznym. Autorka krok po kroku demonstruje, jak postrzegać film dokumentalny w świetle sztuk plastycznych, fotografii prasowej i kultury popularnej. Bazując na materiałach archiwalnych (zachowało się ok. 15–20% przedwojennej produkcji), informacjach prasowych i innych publikacjach, dokonuje rekonstrukcji nieistniejącego już dziś materiału. Jako pierwsza przedstawia w formie katalogu niemal wszystkie tytuły filmów niefikcjonalnych, które ukazały się w latach 1895–1944.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Czytelnia BG
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. C 791.4-202 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Seria Filmoznawstwo, ISSN 1642-8595 ; nr 14)
Bibliogr. przy pracach. Indeksy.
Współfinansowanie: Narodowe Centrum Nauki.
Streszcz. ang. przy pracach.
Tom zbiorowy pod red. Małgorzaty Hendrykowskiej obejmuje lata 1945-2014. Autorami opracowań są: Marek Hendrykowski, Andrzej Szpulak, Wojciech Otto, Mikołaj Jazdon oraz Piotr Pławuszewski, Jadwiga Hučková, Mirosław Przylipiak, Katarzyna Mąka-Malatyńska, Krzysztof Kozłowski, Justyna Czaja i Anna Śliwińska. Historia powojennego polskiego filmu dokumentalnego przedstawiona jest z podziałem na dekady, których granice często pokrywały się z istotnymi przemianami politycznymi i społecznymi. Autorzy bardzo przekonująco pokazują też ewolucję języka dokumentu. W jaki sposób wpłynęła na ten przekaz telewizja, jakie były konsekwencje łączenia dokumentu z inscenizacją, fabułą, wreszcie - jak na dokument wpłynęła „rewolucja cyfrowa”.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Czytelnia BG
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. C 791.4-203 (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 269857 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Seria Filmoznawcza / Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, ISSN 1642-8595 ; nr 23)
Publikacja sfinansowana przez Wydział Filologii Polskiej i Klasycznej Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu oraz Instytut Filmu, Mediów i Sztuk Audiowizualnych UAM
Zbiór szkiców i studiów zamieszczonych w tej książce obejmuje blisko półwiecze - począwszy od roku 1971 ("Podwójny portret Lizy Pareńskiej") aż po okres najnowszy. Ich wspólny mianownik stanowi nie tylko semiotyczna perspektywa spojrzenia na dzieło sztuki jako tekst kultury. Łączy je również to, iż wszystkie wzięły się z zafascynowania autora ich urzekającą niezwykłością. Zarówno gdy w grę wchodzą wielkie osiągnięcia sztuki filmowej, w rodzaju: "Towarzyszy broni", "La strady", "Eroiki", "Kabaretu","„Śmierci w Wenecji", "Amarcordu" czy "Manhattanu", jak i te mniejsze, z kategorii minorum gentium - niedoskonałe, nie do końca spełnione, należące do świata "sztuki ubogiej", jednak na swój sposób frapujące i warte ponownego spojrzenia. I jedne, i drugie na równi przykuwają uwagę.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 355643 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Seria Filmoznawcza, ISSN 1642-8595 ; nr 18)
Bibliografia na stronach 189-[192].
Wydano dzięki wsparciu finansowemu Fundacji Inea.
Streszczenie w języku angielskim.
Tematem monografii i przedmiotem zawartych w niej studiów jest semiotyka interpersonalnych relacji proksemicznych w dzisiejszym świecie. Studiując to zagadnienie, autor stawia trzy hipotezy badawcze. Po pierwsze, relacje interpersonalne odnoszące się do przestrzeni społecznej stanowią nie odległy margines, lecz bardzo istotny wyznacznik charakterystyki każdego systemu kultury. Po drugie, tradycyjne sposoby definiowania proksemiki akcentujące istnienie barier międzyludzkich ujmują złożoną problematykę tej dziedziny nauki o znakach i znaczeniu zbyt wąsko i z reguły schematycznie. I po trzecie, głębokie przemiany relacji proksemicznych, jakie dokonują się w makrosystemie kultury współczesnej, wywierają zasadniczy wpływ na funkcjonowanie samej kultury i sposób uczestnictwa w niej jednostek, grup oraz zbiorowości. Ekosystem kultury – rozpatrywany w kategoriach proksemiki relacji interpersonalnych - nie jest abstrakcyjnym modelem, lecz złożonym systemem operacyjnym organizującym codzienne warunki egzystencji jednostek, grup i zbiorowości.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 344560 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Seria Filmoznawcza, ISSN 1642-8595 ; nr 19)
Bibliografia na stronach 255-258.
Publikacja sfinansowana przez Rektora Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
Streszczenie w języku angielskim.
Monografia ukazująca teorię i praktykę scenariopisarstwa w ujęciu kulturowym. Opracowanie alternatywne względem książki Macieja Karpińskiego „Niedoskonałe odbicie” (Warszawa 2007). W książce znalazły się rozważania z zakresu genologii scenariusza filmowego, metodologii scenariopisarstwa oraz liczne analizy poszczególnych odmian gatunkowych i specjalizacji występujących w tej dziedzinie twórczości (dramaturgia, dialogi, dokumentacja, scenariusz filmu fabularnego, dokumentalnego, montażowego, animowanego etc.). Całość zamyka rozległy rejestr wielojęzycznej – zarówno klasycznej, jak i najnowszej - literatury przedmiotu dotyczącej scenariusza i scenariopisarstwa.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 344711 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Short : małe formy filmowe / Marek Hendrykowski. - Wydanie I. - Poznań : UAM Wydawnictwo Naukowe, 2019. - 266, [2] strony : fotografie, ilustracje, portrety ; 25 cm.
(Seria Filmoznawcza / Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, ISSN 1642-8595 ; nr 29)
Bibliografia na stronie [268].
Finansowanie: Wydział Filologii Polskiej i Klasycznej (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza ; Poznań)
Książka powraca do idei sięgającej korzeniami kultury antycznej, mocno dzisiaj zapomnianej, którą jest związek łączący treść i formę. Zależność między sprowadzonym do niezbędnego minimum materiałem językowym w funkcji tworzywa a sposobem jego uformowania stanowi kwintesencję poniższego studium, nieprzypadkowo poświęconego właśnie małym formom filmowym i audiowizualnym. W wielu kulturach sztuka małej formy jest od dawna kultywowana i wysoko ceniona. Nie ulega jednak najmniejszej wątpliwości, że kinematografia wniosła w tę specyficzną sferę twórczości swój znaczący wkład. Wszystko zaczęło się przecież od ruchomego mikroobrazka wyświetlanego w postaci krótkich parudziesięciosekundowych filmików, zaś kino światowe wykreowało z biegiem lat niezwykle cenny, unikatowy zbiór znakomitych dzieł, których wspólną cechę stanowi miniaturowych rozmiarów forma.
W książce mowa jest o przeszłości małych form, które przywołane i twórczo zaadaptowane, wkrótce mogą stać się przyszłością komunikowania i kultury audiowizualnej. Wróżenie z fusów? Niekoniecznie, rozejrzyjmy się uważnie wokół, obserwując to, co nas dzisiaj otacza. Kto zaręczy, że formuła parugodzinnych spektakli kinowych kiedyś się nie wyczerpie, a ludzie zawsze będą chcieli oglądać wielkie produkcje tylko dlatego, że wydano na nie setki milionów dolarów? Być może, przyszłością komunikowania jest mała forma? Jeśli tak, warto dostrzec jej istnienie, spojrzeć na nią z należną uwagą, pozbywając się uprzedzeń, i przyjrzeć się bliżej jej właściwościom już dzisiaj.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 355671 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Seria Filmoznawcza / Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, ISSN 1642-8595 ; nr 24)
Bibliografia, netografia, filmografia na stronach 216-222. Indeks.
Publikacja dofinansowana przez Wydział Filologii Polskiej i Klasycznej Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
Streszczenie w języku angielskim.
Książka prezentuje wszechstronne omówienie funkcji i znaczenia muzyki wykorzystywanej w filmach Romana Polańskiego – zmienności tej muzyki w relacji z poetyką konkretnych gatunków filmowych. Punktem zwrotnym w twórczości autora „noża w wodzie” w odniesieniu do muzyki filmowej była przedwczesna śmierć Krzysztofa Komedy, który był pierwszym kompozytorem Polańskiego i miał duży wpływ na całą wczesną twórczość reżysera w ogóle. Poza tym poznański kompozytor napisał muzykę do aż dziesięciu filmów autora „Matni”. Po śmierci Komedy po trzy filmy Roman Polański zrealizował z Philippem Sardem, Wojciechem Kilarem i Alexandrem Desplatem. Są także kompozytorzy, którzy współpracowali z reżyserem przy jednym tylko projekcie, np.. Ennio Morricone. Książka składa się z pięciu rozdziałów, które poprzedza wprowadzenie, a wieńczy konkluzja. Rozważania na temat funkcji muzyki w poszczególnych okresach twórczości Polańskiego mają charakter diachroniczny z uwagi na istotną w odniesieniu do tego tematu badawczego ewolucję reżysera w kontekście umiejętności funkcjonalizowania muzyki w dziele filmowym. Publikacja poza wnikliwym opisem funkcji muzyki jako jednego z elementów języka filmu, proponuje interdyscyplinarne spojrzenie na dzieło filmowe, które już w samej swej strukturze przejawia cechy utworu muzycznego. tyczy się to zwłaszcza wczesnych prac Romana Polańskiego oraz jego dzieł najnowszych.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Biblioteka Muzyczna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. M 4894 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Seria Filmoznawcza / Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, ISSN 1642-8595 ; nr 31)
Bibliografia prac Andrzej Wernera na stronach 251-252. Indeks.
Współfinansowanie: Stowarzyszenie Filmowców Polskich, Wydział Filologii Polskiej i Klasycznej (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza ; Poznań)
George W. Bush zapytany kiedyś przez dziennikarkę, co zawdzięcza swemu ojcu, odpowiedział, że odziedziczył po nim połowę jego przyjaciół i wszystkich wrogów. Miałem chyba w życiu trochę więcej szczęścia niż Bush junior, bo po swoim ojcu odziedziczyłem wszystkich jego przyjaciół i ani jednego wroga.
Ta książka to zresztą dowód, że nie przesadzam. Jej autorami są uczestnicy przyjacielskiego spisku, dzięki któremu święto Andrzeja Wernera możemy uczcić rozmową o podstawowych problemach współczesnej kultury w duchu dyskusji, który Jubilat zawsze cenił najwyżej: uczciwego, poważnego sporu, gdzie różnice nie zostają zatarte kosztem autentyczności, ale i podobieństwa nie padają łupem retorycznego tryumfu. (Mateusz Werner)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 364254 (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej